maandag 27 februari 2012

Babbeltruc

Helaas heeft niet iedereen die bij u aanbelt, goede bedoelingen. Afgelopen week kreeg ik meerdere meldingen dat onbekenden met een zogenaamde 'babbeltruc' probeerden binnen te komen bij bewoners van het seniorencomplex aan de Egelantier te Etten-Leur. Gelukkig was men zo alert om niet op deze praatjes in te gaan en is er ook niets gestolen. Om te voorkómen dat het hen een volgende keer wèl lukt, leg ik u uit hoe de babbeltruc werkt en geef ik u een aantal adviezen en tips hoe u om kunt gaan met onbekenden aan de deur. 

De 'babbeltruc' is een verhaaltje dat men gebruikt om u af te leiden of op het verkeerde been te zetten. Met een smoesje probeert men dan bij u in huis te komen om iets van u te stelen. Soms vragen ze u om een glaasje water of om pen en papier en glipt een handlanger uw huis binnen, terwijl u hiermee bezig bent. Ook doen dieven zich wel voor als collectant, meteropnemer of reparateur. Het kunnen mannen, vrouwen of kinderen zijn. Vertrouw nooit zomaar een vreemde!  

Om te voorkomen dat u hier slachtoffer van wordt, volgen hier een aantal preventietips: 

    • Laat nooit zomaar een onbekende binnen.
    • Wilt u iemand ergens mee helpen, laat ze dan buiten staan en sluit de buitendeur terwijl u haalt wat u wilt geven (een pen of een glas water bijvoorbeeld).
    • Laat vreemden geen gebruik maken van uw toilet, verwijs ze liever naar een openbaar toilet.
    • Vraag meteropnemers en reparateurs naar hun legitimatie en controleer deze goed. Vertel direct dat u met het bedrijf of de instelling zult bellen en doe dit ook echt. Kijk in het telefoonboek voor het nummer. Sluit de deur terwijl u belt.
    • Laat mensen geen gebruik maken van uw (mobiele) telefoon. Laat ook geen mensen binnen die een telefoontje willen plegen. Eventueel kunt u voor ze bellen terwijl zij buiten wachten.
    • Betaal geen (porto)kosten voor pakjes die u niet heeft besteld. Er zijn gevallen bekend waarbij een nepkoerier mensen vraagt te pinnen via een mobiel pinapparaat. Het verkeerde pasje wordt dan teruggegeven en er wordt geld van de rekening gestolen.
    • Collectanten zijn verplicht een legitimatiebewijs en een vergunning van de gemeente bij zich te dragen. Vraag daar gerust naar. Doe de deur even dicht terwijl u uw portemonnee gaat halen, of leg een klein geldbedrag vlakbij de voordeur neer in bijvoorbeeld de meterkast.
    • Als mensen u een dienst aanbieden, zoals messen/scharen slijpen of schoorsteenvegen, leg dan van tevoren (schriftelijk) de prijs vast. Anders kunnen achteraf enorme rekeningen worden gepresenteerd. Weet met wie u zaken doet, zodat u als dat nodig is altijd achteraf kunt reclameren.
    • Pas op met kopen aan de deur, want dit betekent in principe dat u overhaast moet beslissen. Boven de € 34,- moet de verkoper u wettelijk 8 dagen bedenktijd geven, zodat u nog kunt annuleren. U kunt de verkoper gerust vragen op een ander tijdstip terug te komen, zodat u nog met iemand kunt overleggen. 
Ik hoop dat u door deze tips en adviezen extra alert bent wanneer er mensen met verkeerde bedoelingen aan de deur komen. Vertrouwt u het niet? Belt u dan naar 0900-8844 om een melding te doen.

uw wijkagent
Peter


Geen opmerkingen:

Een reactie posten