vrijdag 22 oktober 2010

Ontruiming

Donderdag 21 oktober 2010, was het zover. Wat ik lang had zien aankomen ging vandaag gebeuren, een woning zou worden ontruimd. Vaak had ik betrokkene bezocht en gewaarschuwd voor de consequenties van het handelen in en rondom de woning. In de tussentijd een dossier opgebouwd om gefundeerd vanuit mijn rol als wijkagent te kunnen aangeven waarom naast allerlei andere problemen op bv financieel gebied een ontruiming gerechtvaardigd is. 

Naast de kille realiteit, ben ik juist degene die ook de andere kant ziet van betrokkene(n), de onmacht en het langzame proces van verval. Een verval wat gestopt kan worden als men zich richt tot de juiste partijen, maar in veel gevallen nemen mensen hun toevlucht tot andere niet gangbare wegen en dan juist is een ontruiming vaak onafwendbaar. Men komt in een circuit waar hulp niet voorop staat,  meer gebruikmaking van de situatie.
Vaak hoor ik, ik heb geen keus, ik moest het wel zo doen. Dat is nu juist niet waar, iedereen heeft altijd een keus. Je kunt je laten helpen bij het maken van een verantwoorde keuze. Onze gemeente kent vele organisaties die kunnen helpen als je zelf geen uitweg meer ziet, vraag het eens aan je wijkagent.
Niet dat deze je direct kan helpen, maar hij weet wel op welke bel je kunt drukken om de juiste hulp te krijgen. De juiste keuze kan in veel gevallen een ontruiming voorkomen.

Bij de ontruiming staan twee containers voor de deur, een voor de huisraad die wordt opgeslagen en de ander voor restafval wat wordt vernietigd. Juist deze laatste maakt een ontruiming triest, maar wel onontkoombaar. Voor betrokkene betekend dit het einde van een periode, maar het kan meteen het begin zijn van een nieuwe start.

tot blogs
Peter
uw wijkagent

dinsdag 19 oktober 2010

Babbeltruc

Babbeltrucs, wat kunt u er tegen doen
Regelmatig word ik in mijn wijk geconfronteerd met, met name oudere wijkbewoners die slachtoffer zijn geworden van personen met gladde praatjes.  In vol vertrouwen laten zij onbekende binnen of vertellen zij alles wat die ander wil weten. Waak u,  voor die onbekende,  die het gebouw of uw woning binnen wil komen.






Hoe gaan oplichters te werk?
Oplichters die zich voorstellen als thuiszorgmedewerkers, nieuwe buren of een medewerker van een energiebedrijf. Het lijkt allemaal echt en niet iedereen is verdacht, maar toch is het belangrijk goed op te passen. Vooral oudere mensen worden slachtoffers van babbeltrucs. Eenmaal in de woning leidt een van de daders het slachtoffer af, terwijl een mededader de woning ongezien binnen gaat. Hij of zij doorzoekt de woning en steelt geld of goederen. Soms weten de daders de pinpas te vinden, regelmatig wordt in de nabijheid van de pinpas de pincode bewaard. Met de pinpas en de pincode pinnen de daders vervolgens een geldbedrag.

Veel gebruikte methodes om binnen te komen: • Ik kom naast u wonen. Ik wil graag de indeling van de woning bekijken.
• Zou ik een glaasje water mogen?
• Ik ben van de thuiszorg en kom u bezoeken. Mag ik even binnen komen?
• Wij zijn van de brandpreventie en komen kijken of er een brandmelder moet worden geïnstalleerd.
• Er is bij u een lekkage in de gootsteen.
• Hebt u een pen en papier om een briefje te schrijven voor de buren die niet thuis zijn?
• Zal ik de boodschappentas voor u dragen en zal ik de deur voor u openmaken?

Vraag legitimatiebewijs Het is dus belangrijk goed op te letten als u wordt aangesproken door een onbekende. Het advies is dan ook om niet zomaar een onbekende in de woning toe te laten. Vraag om legitimatie en controleer de gegevens. Dieven komen in alle vormen en gedaantes en dragen soms keurige pakken. Ook schattig ogende kinderen of moeders met kinderen zijn niet per definitie te vertrouwen.Laat de onbekende tijdens de controle buiten staan en doe of laat de voordeur dicht als u even naar binnen loopt om iets te halen. Bel altijd de politie bij onraad, ook als ze niet bij u binnen zijn geweest.

Hoe kunt u voorkomen dat u slachtoffer wordt?
• Laat nooit onbekenden binnen! Doe niet zomaar open voor onbekende personen maar kijk goed wie er voor de deur staat.
• Laat de deur dicht en kijk (indien mogelijk) door de deurspion of raam. Wanneer u toch de deur open wilt doen, hou dan de ketting of de kierstandhouder erop. Vraag wie de persoon is en wat deze komt doen.
• Vraag meteropnemers en reparateurs naar hun legitimatie en identiteitsbewijs en controleer deze goed. Schrijf de gegevens eventeel op. Vertel direct dat u met het bedrijf of de instelling zult bellen en doe dit ook echt. Kijk in het telefoonboek voor het nummer. Sluit de deur terwijl u belt.
• Wilt u iemand ergens mee helpen, laat ze dan buiten staan en sluit de buitendeur terwijl u haalt wat u wilt geven (een pen, een glas water of het alarmeren van een hulpdienst bijvoorbeeld).

Pincode
Geef nooit uw pincode af. Ook niet als iemand van de 'bank' of de 'politie' belt of voor uw deur staat. Geen enkele officiële instantie zal u ooit om uw pincode vragen. Die code is namelijk alleen voor u. Vaak belt men na een bezoek om de pincode te vragen en refereert de beller naar het eerder gedane bezoek. Zo kan de oplichter de gestolen pas gebruiken.

Doe aangifte
Veel mensen denken dat het hen niet zal overkomen. Toch loopt iedereen de kans - jong en oud - om het slachtoffer te worden van een babbeltruc. Bent u slachtoffer geworden van een babbeltruc, doe dan altijd aangifte bij de politie. Heeft men uw pinpas weggenomen? Blokkeer de pas direct. Het is van belang dat u zo snel mogelijk aangifte doet. U helpt daar ook anderen mee. Probeer op te schrijven hoe de mensen eruit zagen die bij u aan de deur zijn geweest en bel onmiddellijk de politie via telefoonnummer 1-1-2. Bij twijfel kunt u altijd bellen met het bureau in uw woonplaats.

tot blogs,
Peter
uw wijkagent

maandag 18 oktober 2010

Illegaal vuil storten

Het was zaterdag 16 oktober 2010 een mooie zonnige middag. Veel mensen liepen in het natuurgebeid rondom de haven.  Dit gebied leent zich voor een mooie wandeling met de hond of een fietstocht. Toch zijn er mensen die menen dat dit gebied bedoelt is om hun overtollige huisraad te dumpen. Zo ook deze zaterdagmiddag, als ik zie dat een tweetal personen een, blijkbaar niet meer bruikbare bank vanuit hun laadbak zo naast de weg gooien.  Schijnbaar achteloos of het de normaalste zaak van wereld is vertrokken beiden weer, de rommel voor een ander overlatend.

Waarom niet even naar de milieustraat gereden en daar het bankstel afgeleverd een andere optie zou kunnen zijn de kringloopwinkel, dan heeft een ander er ook nog plezier van.  Nee, we gooien het in de natuur. Wat zou dit illegaal vuilstorten nu kosten.
Als een particulier zich ontdoet van een afvalstof door deze buiten een inrichting te storten dan kan hij een bekeuring tegemoet zien van 160 euro. Daarbij komen de kosten van het opruimen door de gemeentelijke instanties. 

Het wegbrengen naar de Milieustraat in Etten-Leur kost niets, de gemeente heeft bonnen verspreid waarmee gratis vuil gestort kan worden.

De beide personen die dachten een bankstel te dumpen zijn aangesproken en zullen hun vuil opruimen, waarbij bovengenoemde sanctie niet achterwege zal blijven.